yas-fans

منوي اصلي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 22
بازدید کل : 1766
تعداد مطالب : 13
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

کد آهنگ نیستی از یاس و امین

جدیدترین کد آهنگ


نقد و برسی

 

فرق نقد و سیاه نمایی
نگارش یافته توسط Emad.Manzarieh   
13 مهر 1389 ساعت 15:57

با درود . به تازگی در یکی از سایت های پر بیننده اینترنتی نقدی از یک گروه رپ فارسی درباره ی آهنگ قصه ی زیر زمین منتشر شده که با خواندن این نقد بر آن شدم تا نظر خود را به عنوان نویسنده ی کلوپ هواداران یاس در این سایت بنویسم . نقد این گروه را با کلیک بر روی ادامه مطلب میتوانید بخوانید. ابتدا و پیش از هر چیز نگاهی بیاندازیم به متن شعر یاس در آهنگ قصه ی زیر زمین :

در نزن که بازه در / واسه حرفای تازه تر
سواره کلمات بشیم کم کم / اگه پایه ای بشین ترکم
دربست بریم به مرکز كه / مرهم بدیم به هر زخم ِ
هر کس ، که سیره از درد / پس حرکت به زیر هم کف
چپ و راست به هر در زدیم / سبک رپ و راک رو از دست ندیم
مثل برق و باد و از هر طریق / درد و رنج ما رو هرکس ندید
میدونی که کسی پشت ما نیست / واسه دستگیریم مژدگانیست
پس میشه رشد ما ریسک / ولی اینا مانع رشد ما نیست
مغزم سراسر ، فکر نو/ نبضم هماهنگ با مترونوم
و تو میبینی دستم مـیکروفون ُ خـُب / میخونم این ُ رو ریتم تندو هــُـــ
ایـــنه صلاحه دستم / و میاد از سینه صدای خستم
وقتشه همه با هم یکی / بشیم ، حرف قلب ُ راحت بگیم

پاسخ بنده به این نقد:

پیش از هر چیز لازم میدانم بگویم که بی شک یاس یکی از متواضع ترین رپ خوان های ایرانیست و هر نقدی را که راهگشا باشد بر روی چشمان خود میپذیرد و باید بگویم که من نظر شخص یاس را درباره ی این نقد جویا نشده ام و این مطلب را بدون هماهنگی انتشار میدهم . سعی میکنم به دور از هر تعصبی پاسخ خود به این نقد را بنویسم . پاراگراف ابتدایی این نقد به طور کلی محتوای شعر یاس رو قابل قبول دانسته ولی وقتی به پاراگراف دوم میرسیم متوجه میشویم که گویا از نظر این گروه ناقد ایرادی در قافیه های یاس وجود دارد ! و فکر میکنند که بعضی از قافیه ها ضعیف کار شده ! نویسنده ی این نقد قافیه های ابتدایی را قوی دانسته و قافیه های میانی تا پایانی را چون وزن ضعیف تر و صدای بم تری دارد ضعیف توصیف کرده است . جالب این که نویسنده ی این نقد حتی تعریف درستی از قافیه ندارد و حرف ( س ) و آوای ( ـــُــ ) را قافیه می داند ! قافیه در لغت به معنی از پی رونده است و در شعر فارسی قافیه یعنی كلمه‏اى كه در قفاى کلمه یا كلماتى آيد و در اصطلاح شعر به كلمات آخر مصراع هاى هر بيت اطلاق مى‏شود كه آخرين حرف اصلى آنها يكى باشد و كلمات ‏يكى نباشند مثل كلمات نشست و شكست كه میتوانند قافيه دو مصراع يک بيت باشند. گفتنیست که قافیه در اشعار رپ فارسی از این اصول پیروی نمی کند و در بسیاری از مواقع قافیه ها دقیقاً هم وزن نیستند و این خود هنر است که از کلماتی که گاهی وزن مشابهی ندارند استفاده کنید و در عین حال وزن شعر را هم از دست ندهید . نمونه ای می آورم بسیار زیبا و جالب از یاس و از شعر قصه ی زیر زمین " مغزم سراسر ، فکر نو / نبضم هماهنگ با مترونوم " به نظر من این بیت در رپ فارسی کم نظیر است و میتوان گفت با توجه به معیار های رپ کلمات هر مصراع با کلمه ی مقابل خود در مصراع بعدی هم قافیه اند ! نگاه کنید : نبضم ، مغضم . سراسر ، هماهنگ ( که از نظر هجایی کاملاً مشابهند ) و درآخر فکر نو و مترونوم که گرچه دقیقاً هم وزن نیستند ولی استفاده از چنین کلماتی در رپ متداول است و باز جالب این که این دو کلمه فقط در یک واو میانی کلمه ی مترونوم با هم متفاوند چرا که حرف ( میم ) و یا آوای ( ـــُــ )ی آخر مترونوم تکیه و سکوی پرتابی برای کلمه ای دیگر نیست و با اضافه کردن آوای( ـــُــ ) " مترونومو " شاعر از این بیت گذر کرده و به ادامه میپردازد . حال از صحبت شعر و قافیه کمی دور شویم و به فکر خلاق یاس در استفاده از کلمه ای همچون مترونوم توجه کنیم . کلمه ای که دقیقاً در ارتباط با موسیقی و وزن موسیقایی است و با موضوع آهنگ کاملاً آشناست . باز میگردم به صحبت هایم در باره ی این نقد ، در جایی از این نقد گفته شده که از میانه ی شعر اوج کار از دست رفته و کم میشود . من بر خلاف نویسنده ی این نقد چنین تصوری ندارم و فکر میکنم که شعر یاس کاملاً بر روی ریتم آهنگ ، سوار است و در آنجایی که به قول ناقد اوج از دست میرود یاس در حال گذر از موضوعی به موضوع دیگر است . موضوعی که دیگر نمیتوان آن را در اوج دنبال کرد ! گذشته از این موسیقی راک بر خلاف سبک رپ اوج های بیشتری دارد و طبیعتاً هر اوجی یک فرودی هم دارد. در ادامه این صحبت چند قافیه از شعر یاس در آهنگ قصه ی زیر زمین را تحلیل و سخن را کوتاه میکنم . " چپ و راست به هر در زدیم / سبک رپ و راک رو از دست ندیم " به این بیت نگاه کنید . کلمات را ببینید که چقدر زیبا چیده شده اند : چپ و راست ، رپ و راک . هر در زدیم ، از دست ندیم . و چقدر زیبا کلمه ی " سبک " تکیه و سکوی پرتابی برای مصرع دوم این بیت میشود ( اگراین آهنگ را گوش کنید متوجه ی این مکث و تکیه ی زیبا میشوید ). در رابطه با بیت های دیگر هم اشاره ای میکنم به قافیه هایی که به نظر من نه تنها ضعیف نبوده بلکه قوی ، تاثیر گذار و هماهنگ با موضوع آهنگ قصه ی زیر زمین ( Rock On )هستند . قافیه هایی مانند : زیر هم کف / سیره از درد ( حتماً میگویید حرف ( ف ) و ( د ) که با هم متفاوتند . آری متفاوتند ولی در رپ ، نزدیکی وزن کلمات به یکی بودن حرف آخر کلمات ارجعیت دارد ) . و در رابطه با اجرا هم تا مجال هست این نکته را عرض کنم که اجرای یاس را قوی ، منطقی و هماهنگ با آهنگی میدانم که برای این کار ساخته شده و به نظر من این کار به عنوان یکی از نخستین همکاری های رپ و راک فارسی بسیار حرکت ارزشمندی است. نکته ای که نمیتوانم از آن بگذرم این است که در جایی از این نقد و با اشاره به بیت آخر این شعر گفته شده که " یاس سر ضرب آخر قافیه ها رو زوری میکشه " ! از نویسنده ی این نقد میپرسم آیا منطورش بیت آخر این شعر است ؟ آیا " اینه صلاح دستم ، و میاد از سینه صدای خستم " که به واقع یک 3 قافیه ای است را یاس زوری میکشد ؟ من فکر میکنم منظور ناقد ابیات قبل از این بیت باشد . در هر صورت اگر پرسشی در رابطه با بیت آخر مطرح میشد میتوانست این باشد که چرا مصراع اول از مصراع دوم کوتاه تر است ؟ که با توجه به این که سوالش را خودم مطرح کردم ، جوابش را هم خودم میدهم : چنین ابیاتی حتی در شعر کلاسیک فارسی هم وجود دارد و در واقع همه چیز به شاعر بستگی دارد وشاعر لزوماً این کار را از روی اجبار نمیکند ، برای نمونه یاس در آهنگ نیستی در جایی میگوید " چه بی‌ اعتنا رفتی‌، هه / نفهمیدم حس من واست یه تـفریحه " ، که گرچه مصراع اول کوتاه تر است ولی یاس با مکثی کوتاه بر روی آوای " هه " این بیت را میخواند و زیبا هم میخواند و در واقع این ها بازی هایی است که خواننده با شعر میکند و با استفاده از آواهایی مانند هه ، هـُــ ، ــــُــ و ... خود را با ریتم آهنگ هماهنگ میکند و بهتر است که ما به عنوان شنونده به معانی واژه ها و تکنیک خواندن هم دقت کنیم . برای نمونه بار دیگر به این بیت از آهنگ نیستی " چه بی‌ اعتنا رفتی‌، هه / نفهمیدم حس من واست یه تـفریحه " دقت کنید ، آیا رفتی و تفریح را زیباتر از این هم میشود در قافیه های رپ گنجاند ؟ باری . در آخر درباره ی ایرادی که به اجرای یاس در این آهنگ گرفته شده باید گفت زمانی که یاس میپذیرد در آهنگی با سبک راک که ویولن و پیانو هم در آن نواخته شده همکاری کند منطقی است که تا جایی که امکانش باشد خودش و شعرش را با موسیقی راک و این موسیقی خاص وفق بدهد حتی به قیمت بالا بردن گام صدا ! در این نوشته سعی کردم به دور از تعصب پاسخ خود را به این نقد بنویسم و در پایان نوشته ام برای آن که فقط مخالفتم را با این نقد ابراز نکرده باشم به جنبه ی درست و صحیح این نقد هم میپردازم . نکته ای در این نقد وجود دارد که پذیرفتنی است آن هم اینکه ناقد در جایی گفته که قافیه ها میتوانست یک دست تر باشد ، این را بی شک خود یاس هم میپذیرد ولی با توجه به توضیحاتی که پیش تر نوشته ام ، این دلیل بر ضعف شعر یاس نیست. با سپاس از شما که این مطلب را دنبال کردید . بدرود

منبع:yasfans.com

نويسنده: sajjad تاريخ: چهار شنبه 25 اسفند 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to yas-fans.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com